רכב היברידי מיישר הרים

דורון כהן 197

כיצד רכב היברידי וחשמלי מיישר הרים?

האבולוציה של הרכב החשמלי- ה"עגלה ללא סוסים" של פורש – לונייר כבר דרסה תרנגולות בשנת 1900 האלקטרומוביל כפי שכונה ע"י ממציאו או "עגלת השטן" בפי ההמון הונע במנועים חשמליים בטבורי הגלגלים בהזנת זרם ישיר ממצברים. כמובן שהבעייה באותם זמנים היתה זהה לבעיה של הרכב החשמלי כיום והיא קיבולת החשמלית הזמינה של המצברים... במשך שנים נעשו נסיונות לתחבורה חשמלית שהיחידה שנשארה עד היום הנם אותם "קרוניות חשמל" שנעות באירופה על מסילות מהזנת חשמל חיצונית עילית. המצאתו של מנוע הבוכנה וזמינות הדלק הנוזלי דחקה את ההנעה החשמלית עד לתקופתינו שבה אנו רואים התעוררות מחודשת ובעוצמה אדירה של נושא הרכב החשמלי.
מעל 100 שנים של רכבים שורפי דלק פוסילי (מאובנים) ומזהמי אוויר האחראיים על כשליש מזיהום האוויר העולמי מתחילים להכנע לצו השעה והמעבר להנעה חשמלית אבל בל נטעה! כל עוד מקור החשמל שורף דלק פוסילי הרכבים הללו אינם "ירוקים" ולכל היותר יעילים יותר מאחיהם הרעשניים הכיצד?
המסלול האנרגטי חשמל או דלק? (רכב היברידי פלאג אין או רכב חשמלי)
נתחיל בהתחלה, בבאר הנפט. הזהב השחור נשאב ממעמקי האדמה בכוח משאבות חשמל וזאת לאחר שהושקעו מליוני דולרים בקדיחת אותה באר. כעת נפצל את הנפט הגולמי לשתי מערכות נפרדות: האחת תופנה לתחנת כוח חשמלית עם השקעה נמוכה בזיקוק מזוט ואילו השנייה תופנה לזיקוק יקר יותר של סולר ובנזין.
מסלול הבנזין: כ 8% מהאנרגיה הכללית שהוצאה מבאר הנפט נפסיד על תהליך הזיקוק, 2% נוספים נפסיד על הובלת הדלקים לתחנות הדלק על ידי מיכליות ההובלה, 81% מהאנרגיה המקורית נפסיד על מערכת ההנעה הכוללת את המנוע הממסרה ומערכת התמסורת וכאנרגיית חום במקרן המנוע ובבלמים! מה שמותיר לנו כ 9% בלבד מהאנרגיה המקורית ככוח מניע לדחיפת הרכב!
לעומת זאת, במסלול החשמלי אנו נפסיד רק 6% מהאנרגיה הכללית שהוצאה מבאר הנפט על תהליך הזיקוק של המזוט, (או כריית פחם) על ההובלה נפסיד פחות מ 0.1% בדחיפה לתחנות הכוח בצינורות תת קרקעיים במקום במיכליות, (במקרה של תחנת כוח המוסקת בגז פחממני מעובה) 20% נוספים על פליטות חום בתחנת הכוח החשמלית תלת מחזורית, 4% על מערכת הובלת החשמל לערים, 15% על מערכת הטעינה ומצברי הרכב ו 20% על פליטות החום של מערכות ההנעה החשמליות מה שמותיר לנו כ 35% מהאנרגיה המקורית לדחיפת הרכב!
הרכב ההיברידי נהנה מיתרונות הרכב החשמלי ומיתרונות רכב הדלק, טווח נסיעה גדול בעלות תיפעולית נמוכה יותר מרכב רגיל.
וכעת מגיע הדובדבן! על פי חוקי שימור האנרגיה ברכב "רגיל" כאשר עלינו עלייה השקענו אנרגיה כימית (שריפת דלק) וצברנו פוטנציאל גובה אולם כאשר ירדנו מצידו האחר של ההר "שרפנו" את האנרגיה הפוטנציאלית (הגובה) שבינתיים הפכה לאנרגיה קינטית (מהירות הרכב עלתה בירידה) בעזרת החיכוך שמספקים הבלמים או כושר הבלימה של המנוע ולמעשה לא הרווחנו כלום מפעולה זו.

לעומת זאת, ברכב היברידי אכן שרפנו אנרגיה כימית וחשמלית בעלייה בהר אולם ההפתעה מגיעה בירידה! כאשר האנרגיה הפוטנציאלית שהפכה לאנרגיה קינטית ומנוצלת על ידי הפיכת המנוע החשמלי לגנרטור לטעינת אנרגיה מחודשת במצברי הרכב ההיברידי! מה יקרה כאשר נגיע לעלייה הבאה? אנו נשתמש באנרגיה שנצברה במהלך הירידה הקודמת! נכון שאין אפשרות למחזר את כל האנרגיה אבל גם שליש כוס מלאה זה משהו שלא היה מתקבל ברכב ה"רגיל" למה הדבר דומה? ההרים התיישרו או למעשה התקווצו בגובהם מבחינה אנרגטית!
כיום כל יצרני הרכב עוברים להנעה היברידית עקב ההחמרה בחוקי פליטות גזי החממה.