ענף המוסכים - לאן?

6/12/2015
מאת אלי חפץ*'
שרות רכב ותחבורה 

כאורך ימי ההתיישבות  בישראל-כך אורך ימי תולדות  ענף המוסכים בישראל.
במאמרים קודמים (אשר התפרסמו בירחון זה) התייחסתי לתהליך התפתחות ענף המוסכים בישראל-החל מתקופת המנדט הבריטי ועד לעשור הנוכחי ,לאורך כ-70 שנים–התפתחות הענף  הינה והייתה תוצאה של התנהלות שוק המוכתב  בחלקו על ידי  יבואני הרכב ובחלקו על  ידי הערך "בעלי מקצוע"-אותו ניכסו לעצמם כל אותם אלפי אנשים אשר החליטו להפוך את הידע במכונאות להקמת  מוסך פרטי משלהם לצורך פרנסתם.
איני בא  כאן לחלוק על המקצועיות והידע הטכני המצויים באמתחתו של כל בעל מוסך בנמצא.-ואני בטוח שישנם רבים וטובים אשר בורכו והוכשרו בנתונים ראויים לניהול מוסך.
ועל מנת להיות הוגנים-מתוך אוכלוסיית בעלי המוסכים הפרטיים-ישנם רבים –(להערכתי למעלה מאלף) בעלי מוסכים מהדור  הישן-אנשי עבודה  ויזע, אשר רכשו עם השנים הרבה מאד ניסיון ומעט מאד ידע וטכנולוגיה מתקדמים.
וישנם רבים וטובים ובעיקר בני הדור השני והשלישי-אשר הינם בעלי מקצוע ,אנשי ספר ומחשב, מחוברי טכנולוגיה ממוחשבת ,יונקי מידע ממערכות המידע הדיגיטליות העולמי.
אני בא לחלוק על המציאות העגומה –מציאות אותה  נושא איגוד המוסכים  בגאווה על דגלו-כ-5300 מוסכים מסוגים וגדלים ומקצועות שונים קיימים במדינת ישראל  !!!!
 זו תוצאה של  התנהלות  לקויה  במשך עשורים של שנים, כאשר כל מבקש רשיון לניהול מוסך היה צריך להוכיח  כי הינו בעלים או ששכר קורת גג של עשרות בודדות של מטרים ותעודת הסמכה לניהול מקצועי של מוסך-והינה עלה לאוויר העולם עוד מוסך!
אין שוק המוסכים שונה מכל התנהגות כלכלית של כל שוק אחר- היצע וביקוש!!
ההיצע-הינם המוסכים המשוועים לעבודה –והביקוש הינם בעלי הרכבים המחפשים מזור לצרותיהם.
לא מרוב אושר אני מעלה את הכתבה הזו-אלא מתוך הסתכלות מפוקחת על מבנה  ענף המוסכים ,על התדמית השלילית אותה נושאים כל האוחזים  בבעלות על מוסך, על הצורך לתת ללקוח הפרטי את מה שאינו מקבל היום-את השירות המקצועי, את ההתייחסות אליו כלקוח, את החובה להיות עדכני בנושאים הטכניים ההולכים ונהיים מורכבים מיום ליום ,על כך שהלקוח זכאי לקבל חלקי חילוף איכותיים וכל זה במחירים שווים לכל נפש , כל אלו ועוד הביאוני  לכתיבת הכתבה ולחשיפת  מספרים ונתונים אשר איש לא העז עד היום לדון בהם בפומבי!

כל המספרים  בהם אשתמש  הינם משוערים ,וככל שבקי  אני בענף הרכב והמוסכים, אלו מספרים הקרובים עד מאד למציאות.
אני מתייחס במאמר זה  בעיקר למוסכים העוסקים במכונאות מכוניות פרטיות כמקצוע עיקרי ,ולא אתייחס לענף תיקוני המרכב (פחחות וצבע)-נושא השווה מחקר עמוק בפני עצמו.
1.כמות המוסכים(משוערת) העוסקים במכונאות כמקצוע עיקרי  כ-   4000 (ארבעת אלפים)-קיימים בנוסף עוד כ-1300 מוסכים בענפי משאיות אופנועים וכו.
2.כמות המוסכים  מורשי יבואני רכב  -(מתוך -4000)  כ-600
3.כמות תאי העבודה המשוערת במוסכים מורשי יבואנים= 12 תאים בממוצע למוסךx600 מוסכים= 7200 תאי עבודה (ישנם גם מוסכים  המכילים 70 תאי עבודה)
4.כמות תאי עבודה ממוצעת משוערת  במוסך כללי לתיקוני מכונאות=5 תאיםx 3400 מוסכים= 17000 תאי עבודה.
5.כמות כניסות רכבים ממוצעת ביום לתא עבודה במוסך המנוהל כראוי היא=4  (וזאת בחישובי נצילות כוח אדם, חישובי תפוקה ,יעילות וכו)
6.וכעת נגיע לחישוב כמות  כניסות שנתית ממוצעת לכל אחד מסוגי המוסכים- החישוב נעשה לפי 5  ימי עבודה  במוסךx 42 שבועות עבודה בפועל (בניכוי חגים חופשות מילואים וכו )=210 ימי עבודה בשנה במוסך(פירוש המונח "כניסה"  -כניסת רכב למוסך לתיקון כלשהו ופתיחת כרטיס תיקון בהתאם לחוק)
7.חישוב  כמות הכניסות השנתית למוסכים מורשי יבואני רכב=  210 ימי עבודהx 7200 תאי עבודה x4 כניסות יומיות לתא עבודה=6,048,000 כניסות רכבים בשנה למוסכים מורשי יבואן
8. לפי המופיע לעי"ל  ולצורך שימוש במספרים עגולים- נציין לעצמנו כי קיבולת ( היצע) מוסכים מורשי יבואני רכב במשך שנה הינה כ-6 מילון  כניסות כלי רכב לשנה.(6,000,000)
9.כמות הכניסות השנתית  למוסכים כלליים לתיקוני מכוניות-לפי אותה דרך חישוב היא=210 ימי עבודהx17,000 תאי עבודהx4 כניסות יומיות לתא=14,280,000 כניסות רכבים בשנה למוסכיי מכונאות כלליים
10. לצורך שימוש במספרים עגולים-נציין לעצמנו  כי קיבולת מוסכי מכונאות כלליים במשך שנה (היצע) היא  כ-14 מיליון !!!!! כניסות רכבים לשנה

התעייפנו ממספרים? ולשם מה כל זה נחוץ???הנה  התשובה!

בתחילת הכתבה  הדגשתי כי ענף המוסכים אינו שונה מכל ענף אחר וכי כללי הכלכלה הבסיסיים  חלים גם עליו!! והם  הביקוש וההיצע!
ובכן-לפי האמור לעי"ל  ההיצע המשוער השנתי של ענף המוסכים במדינת ישראל כיום הינו-

עשרים מיליון כניסות לשנה
מתוכם -מוסכים מורש יבואני  רכב  מעמידים לרשות הציבור כ-6,000,000 כניסות לשנה
מוסכים כלליים מעמידים לרשות הציבור כ- 14,000,000 כניסות לשנה
ומהו הביקוש?
הביקוש למוסכים הינו הצורך  של בעלי או מחזיקי מכוניות פרטיות להכניס את מכוניתם למוסך
וכדאי שיידע הציבור- בישראל של שנת 2015 נעות על הכביש כ-3,000,000
(שלושה מיליון) מכוניות פרטיות!!!!!!!

לפי סטטיסטיקות שונות ניתן לאמור  כי בכפוף לגיל הממוצע של הרכבים בישראל שהינו כ-7 שנים-כל מכונית  עשויה להזדקק לשירותיו של המוסך (תיקונים קלים/הכנה לרישוי/תקלות שונות) פעמיים בשנה!!!!!
כלומר-הביקוש השנתי לכניסות למוסכים הינו-3,000,000 מכוניותx 2 כניסות לשנה למכונית         =6,000,000 כניסות בשנה!!!

מדהים וזוהי כמות הכניסות השנתית  אשר מוסכים מורשי יבואנים מעמידים כהיצע מול הביקוש!!!!
ומפתיע בהיצע נמצא עודף עצום של  14,000,000 כניסות פנויות –כלומר- באופן  מעשי כ- 3400 מוסכים  עודפים  בהיצע!!
משוכנע אני כי  אם יעמידו  צוותים של סופרי מוסכים וצוותים של סטטיסטיקאים-יימצא פער של 15%-30% מהמספרים הללו.
אולם הפער –עודף היצע על הביקוש הקיים  הינו של למעלה מ- 200%  !!!!!!
כלומר- במדינת ישראל קיימים פי-3 כמות תאי עבודה/מוסכים
מהנדרש!!!!!
ובלשון הכלכלנים-קיים עודף היצע עצום לעומת הביקוש!!!!
והתוצאות ממצב זה הן:
-זילות במושג –מוסך- תחת כל עץ רענן ובכל סימטא תמצא "מוסך"
-התחרות על הלקוח מביאה למחירי ריצפה-כאלו אשר המוסך –ולא חשוב מה גודלו-לא יכול להתפרנס בהגינות ,ביושרה ובכבוד!!!
-התחרות הפרועה ויצר הקיום וההישרדות של בעלי המוסכים-מייצרים ביקוש לחלקי חילוף  באיכות ירודה עד מסוכנת-דבר המאפשר  הישרדות של המוסך.
-חלק מבעלי המוסכים הקטנים נאלצים "להביא כסף מהבית" כדי לגמור את החודש ולשלם שכירות ומיסים.
-הרוב הגדול של בעלי המוסכים אינו יכול :
להשקיע במוסך לשיפור רווחת הלקוח,
לרכוש  ציוד אבחון מודרני,
להכשיר  הכשרה מתקדמת של בעלי המקצוע ,
לרכוש חלקי חילוף איכותיים.
להעניק ללקוח שירות  באיכות של המאה ה-21

ואנחנו-הלקוחות- מה קרה וקורה לנו?
לאחר שלוש שנות  "נאמנות" למוסך מורשה היבואן-מאימת "שמירה על האחריות"-(מושג אשר גם הוא שווה מאמר בנפרד),לאחר ששילמנו במיטב כספנו על השירות ,הטיפולים והחלקים -למוסך וליבואן  הרכב ,ולאחר שסייענו במימון הפיכת  המוסך  ל"מרכז שירות" מצופה קרמיקה וגרניט פורצלן, ואנשי שירות מוכשרים, והפכנו את יבואן הרכב למעצמה כלכלית!!!-אנחנו הלקוחות  פונים לבדוק את המצב בשוק המוסכים!!
עודף ההיצע על הביקוש- נותן ללקוח בעל הרכב את הלגיטמציה  להיות מוטה מחיר –הרצון לשלם  "כמה שפחות"-בענף אשר רובו הגדול מתנהל ממש כמו שוק.
וכך  משאיר את מוסכי היבואנים במצב בו הרוב המוחלט של לקוחותיהם הינם  "לקוחות שבויים"-כלומר בעלי מכוניות חדשות אשר חוששים לצאת לטיפול במוסך שאינו מורשה יבואן –עקב  ה"סיכון" לפגוע באחריות היצרן-והלקוחות אשר לאחר תום האחריות יוצאים לשוטט בין אלפי המוסכים המובטלים והרעבים על מנת לקושש "מחירים זולים"
כאן נכנס לתמונה-אמנם באיחור של שני עשורים-המחוקק-משרד התחבורה-אשר לפתחו מוטלת האחריות למתן  שירות מקצועי, איכותי  והוגן לאזרח ,ואשר הבין כי באחריותו לייצר אלטרנטיבה ראוייה ומפוקחת לבעלי המכוניות הפרטיות אשר מדירים את  רגליהם ממוסכי היבואנים-ונתן את הגושפנקה להקמת מערכת מוסכים חדשה אשר נקראת  "מוסכים מומחים"-ואשר הם עשויים לתת את המענה המקצועי, השירותי, האיכותי ,ההגון והוגן לבעלי הרכב.
ולאן  זורם הנחל? במדרון !-לשם צועד בבטחה ענף המוסכים!
אם עד עתה היו שתי קבוצות של מוסכים-אשר האחת
-שהיא מוסכי היבואנים-יכולה ומסוגלת לטפל בכל הרכבים (כ- 3 מיליון)הנמצאים בתנועה על כבישי המדינה –אולם למעשה מטפלת בפחות ממחצית כלי הרכב הנעים על הכבישים .
{בבדיקה מדגמית אקראית שעשיתי- נמצא כי במשך 5 השנים האחרונות בהן יובאו למדינת ישראל למעלה ממיליון מכוניות חדשות (1,000,00)-כמות הכניסות למוסכים מורשי היבואנים-ירדה!!!
ויעשו  טובה  המבינים בענף ויגידו כי כמות הטיפולים  הנדרשת לרכב מודרני ירדה גם היא- אבל העובדה היא כי הלקוחות נוטשים את מוסכי היבואנים ,מוותרים על  המקצועיות, השירותיות, הביטחון , ויוצאים  לחפש מוסכים אחרים אשר  מציעים את מרכולתם במחירים זולים לאין שיעור  מאלו אשר היו רגילים להם עד היום.}

והקבוצה השנייה –אליה נוהרים מדי שנה מאות אלפי לקוחות אשר נטשו את מוסכי היבואנים- והם בעלי המוסכים כלליים ,
ומתוך קבוצה זו גוזר משרד התחבורה קבוצה חדשה של מוסכים הנקראים "מוסכים מומחים"-אלו אמורים על פי החוק לתת ללקוח הפרטי מענה  שירותי ראוי, מענה מקצועי  ברמה שאינה נופלת מרמת מוסכי יבואן, חלקי חילוף איכותיים ,ועלויות תיקונים נמוכות יותר.
בימים אלו משיק משרד התחבורה ואיגוד המוסכים את המוסכים המומחים-אשר הם אלו שיהוו תחרות הוגנת למוסכים מורשי יבואנים ,הם אלו האמורים להיות מחוברים למקורות מידע טכניים ,לקבל עדכונים טכניים, לעבור הדרכות מקצועיות, לרכוש חלקי חילוף מקוריים או אחרים איכותיים  ,לתת רמת שירות ומחירים הוגנים אשר תביא את הלקוחות להעדיף אותם על מוסכים כלליים אליהם השתייכו עד אתמול אותם מוסכים מומחים.

העובדה המצערת כי  ההתנהלות  היום הינה על פי תכתיבי "הון שלטון" –נוגעת גם ביישום החלטה חשובה זו של משרד התחבורה ,אשר אינו מסוגל לכפות על  יבואני הרכב להעביר את כל המידע הטכני המתקבל מהיצרנים- למוסכים המומחים !!!וכל שנותר הוא כי  המוסכים המומחים  "יסתדרו בכוחות עצמם וימצאו גופים אשר ימכרו להם מידע טכני..." כך לחשה לי באוזן אחת מאושיות הבכירות במשרד התחבורה.
ולכל המהומה הזו ,עידן אי הוודאות ,נופל האזרח הבודד המחזיק בבעלותו מכונית פרטית ואין גורם ניטרלי אשר  מאותת או מעודד או ממליץ באיזו דרך ללכת ולאיזה סוג מוסך להיכנס???

* אלי חפץ, מוותיקי מנהלי אגפי השירות אצל יבואני רכב במשך קרוב ל-40 שנה
שותף פעיל בהקמת המותג יונדאי וראש אגף השירות במשך 16 שנים, עד לפרישה לגמלאות
כיום-יועץ למוסכים בתחום ארגון, שירות ותפעול.