טיפול זה לא רק שמן ופילטר שמן

דורון כהן 189

טיפול זה לא רק "שמן ומסנן שמן"כמעט כולנו בעלי רכבים מסוג זה או אחר ורכבים הם מכונות. מכונות מורכבות ומסובכות, מספר רב של מערכות ותת מערכות שצריכות לעבוד בהרמוניה מושלמת כדי שבכל סיבוב מפתח הרכב יעמוד לרשותנו תקין ובטוח להסיע את ילדינו לבתי הספר, לחוגים, לחברים. ואותנו לעבודה, לקניות, חזרה הביתה או סתם לטיולים משפחתיים.מכונות מודרניות דורשות אחזקה שעולה כסף, ככלל אצבע, על כל שקל שנשרוף על דלק עלינו לשים לפחות שקל נוסף בקופת חיסכון שמיועדת לתחזוקה השוטפת של הרכב. תחזוקה זו מופרדת לשני סוגי נהלי תחזוקה:

  • תחזוקה מונעת – טיפולים ובדיקות המיועדים למנוע תקלות בטיחות או בעלות פוטנציאל נזק גדול ויקר, למשל החלפת רצועת תזמון שסתומים שקריעתה גורמת נזק רב ובעל משמעות כלכלית כבדה למערך החלקים הנעים במנוע.
  • תחזוקת שבר – תיקון תקלות רק לאחר שהם כבר קרו. למשל לעולם לא מחליפים מנורה תקינה בנוהל תחזוקה מונעת, רק שהנורה תישרף נחליף אותה.

יצרני הרכב קובעים את נהלי התחזוקה בהליך התמיכה התחזוקתית שמהנדסי הרכב מבצעים על פי תקנים גלובליים בתחזוקת מכונות מורכבות ובכללם כלי הרכב שלנו. כך למשל לכל רכיב ברכב יש הגדרת "זמן פעולה תקין" (M.T.B.F – הזמן שבין תקלה לתקלה) לדוגמה משך הזמן שבו רצועת התזמון תיקרע ותגרום נזק בלתי הפיך, לצורך העניין 100.000 קילומטר או 5 שנים (התיישנות גומי) היצרן יגדיר החלפת רצועת תזמון ב75.000 קילומטר (או 4 שנים) על מנת להיות בצד הבטוח של מניעת הנזק הצפוי.פעולות אלו ואחרות מוכנסות למדיניות התחזוקה של יצרן הרכב ומחולקות ל"טיפולים קטנים" ו"טיפולים גדולים" המופיעים בספר הנהג/ת בפרק "מדיניות אחזקה". על בעל/ת הרכב לוודא שהרכב יגיע לביצוע הפעולות למוסך מורשה (לא חייב מוסך חברה מלבד ריקולים ופעולות באחריות יצרן) נושא זה מעוגן במסגרת חוקי ההגבלים העסקיים בישראל ובעולם. אי עמידה בביצוע הטיפולים במועדם כפי שהוגדרו ע"י יצרן הרכב יהוו בד"כ עילה להתנערות מאחריות היצרן. (על הלקוח להציג חשבונית ביצוע).על בעל/ת הרכב לקרא את ההוראות הכתובות בספר הנהג/ת בעיון רב מכמה סיבות:

  • לבצע תפעול נכון של הרכב ולמנוע בכך תקלות עקב תפעול שגוי או אי התייחסות לנורות התראה ומדדי מערכות המוצגים בלוח השעונים ובחיוויים אחרים לנהג/ת.
  • לבצע "אחזקה עצמית" כגון בדיקת תאורה שבועית והחלפת נורות ,נתיכים בהתאם לצורך (אחזקת שבר) בדיקת לחץ אוויר בגלגלים והשלמת נוזלים (בדיקה שבועית)
  • לדאוג לביצוע הוראות התחזוקה של היצרן על פי מדיניות התחזוקה של היצרן. (תאום תור לטיפול במוסך ווידוא ביצוע לפי הוראות היצרן ושמירת חשבונית הביצוע כהוכחת ביצוע)

שוב, צריך לזכור שרכב זו מכונה מורכבת ומסובכת,  גם מטוסים מתקלקלים ואז נדרש לבצע תחזוקה על ידי טכנאים מקצועיים שיודעים מה הם עושים, עובדים עם ציוד איבחוני מקצועי מחליפים חלפים מקוריים GENEU או OEM ולא חלפים ממקורות עלומים! מסנן שמן למשל צריך להיות בעל כושר סינון של לפחות 5-10 מיקרון ושסתום ביטחון למניעת קריעת קרב הסינון בעת פעולת המנוע בסל"ד גבוה. שמן המנוע חייב לעמוד בדרישות היצרן ומסופק מחברה רצינית שעומדת מאחורי המוצרים שלה,  מסנן הדלק צריך לעמוד בדרישות היצרן על מנת למנוע נזק למערכות הזרקת הדלק.  ניסיון בעל/ת הרכב לחסוך עלויות בתחזוקת הרכב בחומרים ועלויות עבודה מביאים בד"כ לנזקים נצברים, הסרת אחריות יצרן ועלייה בתצרוכת הדלק.צרכנות נבונה דורשת השוואת מחירים בין מוסכים אבל חובת בעל/ת הרכב לוודא שהמחיר הזול  יותר אכן כולל חלפים וחומרים תקינים שעומדים בדרישות יצרן הרכב וכן שכל פעולות הבדיקה הנדרשות אכן מבוצעות. טיפול מקצועי ברכב נע בין 1.5 – 2.5 שעות ולעיתים יותר בהתאם לממצאים שמתגלים על ידי הטכנאי הבודק. במצב זה המוסך יספק הצעת מחיר נפרדת לממצאי הבדיקה היות והבדיקה כלולה במסגרת הטיפול אבל החלפת ממצאים לא כלולה ודורשת תמחור חלפים ועבודה נדרשת.לסיכום, בפעם הבאה שצריך טיפול לרכב בבקשה לבדוק את מקצועיות המוסך, רמת החומרים והחלפים שבהם נעשה שימוש, רצינות הבדיקה הבטיחותית המבוצעת למערכות הרכב הבטיחותיות, סריקת התקלות הסמויות במחשבי הרכב וניקיון הרכב בהחזרתו ללקוח, כבעל/ת הרכב זכותכם לראות את החלפים שהוחלפו, לקבל את ההסברים המקצועיים ולא להסתמך על "חוכמת ההמונים" והפיתוי של המחיר הנמוך ביותר. יש לזכור שמוסך הינו גוף כלכלי והורדת מחירים תשקף בדרך כלל גם ירידה באיכות החומרים והחלפים ואי ביצוע בדיקות חיוניות שמוכתבות ע"י יצרן הרכב באופן שלעיתים פוגע באמינות ובטיחות הרכב לנוסעים בו ולמשתמשים אחרים בכביש.